Tyrrell P34 - най-необикновената формула

Общи 15 юни 2011 | Auto-Press.net A- A+ 7100 посещения | без коментари

На 13 юни 1976-а в Гран При на Швеция на пистата Андерсторп първо и второ място печелят най-необикновените болиди в цялата история на Формула 1 - шестколесните Tyrrell P34 с пилоти Джоди Шектер и Патрик Депаие. Всъщност дебютът на автомобила е на 22-и септември 1975-а в хотел Хилтън на летище Хитроу. Болидът имал мотор Cosworth-Ford V8 с ходов обем 2993 куб.см и маса в зависимост от сезона между 595 – 620 кг.

Tyrrell P34 е проектиран от британския инженер Дерек Гарднър (19.9.1931 – 7.01.2011 г.), започнал кариерата си като конструктор на куатро трансмисии за фирмата Harry Ferguson Research, първата внедрила масовото използване на хидравличен съединител. Гарднър става главен конструктор на Tyrrell в 1970-а, и с неговия технически гений са свързани най-известните победи на отбора.

Идеята да се използват четири предни колела с по-малък диаметър идва в момент, когато производителите на гуми не могат да предложат достоен отговор на нарасналите скорости във Формула 1. Малките десетцолови предни гуми намалявали и аеродинамичното съпротивление на автомобила, по-успешно се справяли с аквапланинга, осигурявайки по-голяма контактна площ с пътя, а на мокро първият чифт предни гуми подсушавал пътечка за втория. Нараснала и ефективността при спиране, заради четирите дискови спирачни механизма, намаляващи стремежа за блокиране на колелата.

Усложнената конструкция и увеличената маса отначало се разглеждали като преодолимо инженерно препятствие, но не се оказало така. Goodyear не успял да се справи задоволително с качествата на 10-цоловите си диагонални гуми за колата, които заменили стандартните радиални на Michelin, а и самият болид бил доста капризен. Примерът на Tyrrell, обаче, се оказал заразителен и следващата година шесткилесни болиди създали March, Williams и дори Ferrari. March използвал за болида си две задни оси, а италианците предпочели да монтират на задната ос двойни гуми.

Първото състезание на Tyrrell P34 е Гран-При на Испания на пистата Харама на 2 май 1976-а, като резултатите били обнадеждаващи, независимо, че пилотите Джоди Шектер и Патрик Депаие не завършват състезанието. Победата в Швеция е звездният миг на колата. След две години Гарднър напуска и Кен Тирел се лишава от сътрудника си, който до последния момент го убеждава да продължат необикновения експеримент.

Идеята на Дерек Гарднър влиза и при "гражданските" автомобили - през 1977-а британската компания Panther Westwinds Ltd. построи моделът Six, чиито предни четири гуми имали размер 205/40VR13, а задните 265/50VR16. Автомобилът имал мотор 8,2 л, V8 от Cadillac с два турбокомпресора и максимална мощност от 600 к.с. Моторният отсек разполагал с автоматична пожарогасителна система, а според компанията колата имала максимална скорост 322 км/ч. Много високо било нивото на комфорта - шестдиапазонна серворегулировка на седалките, телефон, телевизор…

 
Ключови думи:   cosworth ford, ford, ford v8, harry ferguson, p34
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте